donderdag 22 augustus 2013

Aangepaste regels binnen de plastische chirurgie

De Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) heeft sinds kort de regels voor reclame voor esthetische chirurgie aangescherpt.

De vereniging wil hiermee voorkomen dat er nog gratis consults worden gegeven en dat er kortingsacties worden beloofd. Voorheen werd er bijvoorbeeld wel eens korting gegeven op een borstvergroting. Een cosmetische ingreep moet gezien worden als een weloverwogen beslissing, en niet iets wat iemand impulsief aanschaft. Dit liet het NVPC een tijd terug weten.

De beargumentatie klonk als volgt: "Veranderingen aan je lichaam dienen een doordachte keuze te zijn en niet een beslissing die overhaast genomen wordt door middel van een kortingsactie."

Daarnaast is vastgesteld dat er in advertenties duidelijk moet worden vermeld wie de ingreep gaat uitvoeren en de behandelaars moeten op de website terug te vinden zijn. 

Source: borstvergroting

Kortingsacties

Aanleiding voor bovenstaande regels is de uitspraak van minister Schippers van Volksgezondheid. Vorig jaar attendeerde ze mensen er al op dat reclame en kortingsacties weinig nut heeft.

Bij de NVPC zijn ongeveer 95 procent van de plastisch chirurgen in Nederland aangesloten.

Zelf sluit ik mij helemaal aan bij de regels die momenteel zijn doorgevoerd. Iemand moet niet gedwongen worden door een kortingsactie of reclame. Een ingreep zoals een borstvergroting moet een weloverwogen keuze zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten