dinsdag 16 juli 2013

Ontslagvergoeding

Mijn vader werd twee jaar geleden getroffen door darmkanker en was genoodzaakt om opgenomen te worden in het ziekenhuis. Na een revalidatieproces van een jaar werd hij weer gezond verklaard en mocht hij weer gaan werken. Na terugkomst op werk bleek zijn vroegere functie te zijn vervallen. Dit was de start van een conflict tussen mijn vader en zijn werkgever.

Een werkgever dient in deze situatie zijn werknemer een passende functie terug te geven. Hierbij moet de werkgever rekening houden met de kwaliteiten en interesses van de werknemer. Een jaar lang heeft het bedrijf in kwestie verzuimd om mijn vader een passende functie te geven. Mijn vader was het hier niet mee eens en besloot de rechter over deze situatie te laten bepalen.

De rechter stelde mijn vader in het gelijk en er diende een passende functie te komen die voldeed aan alle eisen. Het bedrijf ging hier niet in mee en er diende een ontslagvergoeding te worden opgesteld. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de volgende factoren:

De hoogte van een ontslagvergoeding is volgens de kantonrechtersformule:

A x B x C

A = Aantal gewogen dienstjaren

B = Bruto beloning per maand

C = Correctiefactor

Op deze manier heeft mijn vader nog een bedrag gehad waardoor hij tot zijn pensioen een zorgeloos leven kan leiden.

Source: ontslagvergoeding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten