donderdag 13 maart 2014

Aircosmos

De afgelopen dagen was het zo vroeg in het jaar al heerlijk weer. Niet direct iets waar ik normaal gesproken in maart al aan zou denken maar: wordt het niet eens tijd een airco te kopen? Met de kwellende combinatie van slechte ventilatie in mijn appartement en de broeierige zomer van vorig jaar nog vers in het geheugen, zou dit geen gek idee zijn.


Source: Airco kopen
















Mijn bezwaren

Waarom ren/surf je dan niet meteen naar de dichtstbijzijnde (digitale) winkel? Ik hoor het u vragen. Nou, de aanschaf van een nieuw aircosysteem kan, groen als ik ben, in mijn ogen niet los worden gezien van de (mogelijk schadelijke) gevolgen die dit apparaat op het milieu kan hebben.
Na mij verder verdiept te hebben in de relatie tussen duurzaamheid en airconditioning stuitte ik op een aantal interessante ontwikkelingen. Zo kwam gister (12-03-2014) nog naar buiten dat Europa broeikasgassen uit koelkasten en airco’s gaat weren. Het gebruik van gas en fluor moet tegen 2025 gebannen worden uit nieuwe airconditioners en koelkasten, aldus het Europees Parlement.
Deze gassen kunnen namelijk een opwarmend effect hebben dat tot 23.000 (u leest het goed) keer sterker is dan dat van het meer bekende CO2. Een positieve ontwikkeling, dunkt mij.  Bovendien heb ik vernomen dat deze gassen al vrijwel niet meer gebruikt worden in Europa maar dit durf ik niet te garanderen. Wellicht dat een airco-expert dit kan bevestigen of ontkennen in een reactie?

Positieve ontwikkelingen

Gelukkig heb ik gemerkt dat de gerenommeerde aircomerken al volop bezig zijn met investeren in duurzaamheid. Zo blijkt dat de gevestigde namen in de branche al ruim voldoen aan de nieuwste milieueisen. Een slimme producent voelde natuurlijk al in een vroeg stadium aan dat dit een belangrijke ontwikkeling is binnen de branche. Zou hier geen rekening mee worden gehouden, dan zou er een vervelend domino-effect kunnen optreden. Opwarmen van de aarde door meer uitstootgassen zal resulteren in meer behoefte naar koelingssystemen die op hun beurt weer meer uitstootgassen produceren. Deze vicieuze cirkel moet natuurlijk doorbroken worden. Hieronder heb ik voor uw gemak een niet uitputtende opsomming gemaakt met belangrijke tips:

-    Kies een model dat milieuverantwoorde koudemiddelen gebruikt
-    Splitmodellen met binnen- en buitenunit gebruiken minder stroom
-    Kies een airco met veel capaciteit zodat deze niet op vol vermogen draait
-    Let op het energielabel
-    Hou het temperatuurverschil tussen binnen en buiten zo klein mogelijk

Er zullen ongetwijfeld nog veel andere ontwikkelingen zijn binnen de aircobranche of belangrijke punten die ik nog niet heb genoemd. Mocht u nog een aantal goede tips hebben bij het kopen van een nieuwe airco dan verzoek ik u van harte hieronder te reageren. Zo kunnen we gezamenlijk op weg  naar duurzame verkoeling!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten