donderdag 27 maart 2014

De kwelling van gevoelige tanden

Ik had er nooit eerder last van gehad maar nu weet ik dus waarom er zoveel reclames over worden gemaakt. Het was, zoals jullie ongetwijfeld gemerkt hebben, heerlijk weer afgelopen weken dus ik besloot voor de eerste keer dit jaar ijsblokjes bij mijn glas water te doen. Wat volgde: een enorme pijnscheut door mijn hele gebit! Gevoelige tanden? Nou, dat lijkt me understatement.

Waarom doet het pijn?

Omdat ik dit gevoel nog nooit eerder ervaren had, was ik erg benieuwd hoe het ontstaat en wat er (hopelijk) aan te doen is. Het blijkt dat de een tand of kies gevoelig wordt als het tandbeen bloot komt te liggen. Normaal gesproken ligt er glazuur om je tanden heen maar naar verloop van tijd komt er vaak een gedeelte bloot te liggen rond de tandhals. In deze tandhals liggen weer veel kleine kanaaltjes die richting de zenuw lopen (dit verklaart de pijn).
Bron: Tandarts Amsterdam
Via deze kanaaltjes kunnen de zenuwvezels geprikkeld worden door bijvoorbeeld aanraking, koude, warmte of zoet. In principe hoeft dit gelukkig niet een groot probleem te zijn. Het voelt alleen erg naar. Het kan daarentegen wel een teken zijn dat er meer aan de hand is. Zeker als de pijn langer aanhoudt schijnt het te kunnen duiden op bijvoorbeeld een geïrriteerde zenuw. Bij mij was het echt een korte pijnscheut, dus ik denk dat er gewoon sprake van een (super) ‘gevoelige’ tand.

Hoe ontstaat het?

Uiteraard kan het ontstaan van blootliggend tandbeen veel verschillende oorzaken hebben. De meeste oorzaken hebben te maken met het ouder worden. Zo heeft het tandvlees de neiging om terug te trekken naarmate we ouder worden. Dit wordt natuurlijk alleen maar erger als er niet goed gepoetst wordt. Als dit tandvlees terugtrekt ontstaat er een gedeelte waarin het tandbeen openligt.
De mate van gevoeligheid kan ook erg verschillen. Dit komt omdat het blootliggende oppervlakte van het tandbeen meestal bedekt wordt door een smeerlaag. Dit blokkeert de zenuwen. Deze smeerlaag wordt echter aangetast door tanden poetsen (beetje tegenstrijdig) en door zure dranken en etenswaren. Het aller slechtste effect op deze smeerlaag creëer je door een zuur drankje te drinken en vervolgens je tanden te poetsen. Hierdoor wordt de dentine zacht en poets je het zo weg! Niet doen dus.

Wat kan je eraan doen?

Ik schrijf dit blog niet om alleen maar ellende te delen. Gelukkig is er ook een hoop te doen aan gevoelige tanden. Je kunt zelf bijvoorbeeld zorgen zo min mogelijk zure voedingsmiddelen te consumeren. Als je dan toch iets zuurs nuttigt, neutraliseer het zuur dan door de mond te spoelen met melk of water. Poets je tanden pas een uur na het eten of drinken. Voor het poetsen kan je het beste een zachte borstel gebruiken. Kies bovendien voor een tandpasta met flouride en gebruik eventueel een neutrale mondwater. Mochten de klachten aanhouden, dan, je raadt het al, naar de tandarts! Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten