donderdag 20 maart 2014

Hulp nodig bij de aanschaf van een nieuwe tafel!

Ik loop het al jaren uit te stellen. De aanschaf van een nieuwe tafel. Mijn oude tafel is echt aan vervanging toe maar hij ‘doet’ het nog, dus waarom een nieuwe aanschaffen? Dat was altijd mijn gedachtegang. Ik vond het ook moeilijk om te beoordelen welke tafel het beste bij mijn interieur zou passen. Nu was ik onlangs bij een meubelzaak en is mijn oog gevallen op een kloostertafel. Het traditionele model schijnt de laatste tijd weer erg in populariteit te winnen.

Bron: Kloostertafel

Grootte van de tafel

Bovenstaande foto laat mooi zien hoe de traditionele uitstraling van een kloostertafel gecombineerd kan worden met een modern interieur. Iets wat mij erg aanspreekt. Ik twijfel zelf alleen nog over de grootte van de tafel. Mijn woonkamer is ongeveer 50 m2, dus er is in principe genoeg ruimte voor een mooie ruime eettafel waar met het hele gezin gezellig aan gegeten kan worden. Ik ben alleen bang dat de tafel dan te aanwezig zal zijn in mijn woonkamer. Heeft iemand toevallig ervaring met een ruime tafel in een vergelijkbaar oppervlakte? Ben benieuwd hoe dit bevalt!

Houtsoort

Dan nog een ander belangrijk punt. Welke soort hout en welke kleur. Ik heb inmiddels al wel besloten dat ik de tafel op ambachtelijke wijze wil laten maken. Dit betekent dus ook dat ik de tafel geheel naar eigen smaak kan samenstellen. Ik heb twee soorten hout geselecteerd waar ik een keuze uit wil maken: eiken of teak. Ik heb me laten vertellen dat eikenhout vooral wordt gewaardeerd om de hardhout van het hout. Ook schijnt het lang mee te gaan en is er weinig slijtage te zien. Dat lijken mij belangrijke punten. De voordelen van teakhout zijn de warme uitstraling en eveneens de duurzaamheid. Het grootste voordeel van teak is dat het eenvoudig is te onderhouden en verder niet behandeld hoeft te worden. Door lichtjes te schuren op de aangedane schade schijnt de plek alweer verdwenen te zijn. Dat klinkt natuurlijk erg goed! Iemand die hier ervaring mee heeft en dit kan ontkennen of bevestigen?

Al met al ben ik dus al een heel eind in mijn zoektocht maar ik wil mijn keuze niet over één nacht ijs laten gaan. Het model is gekozen, alleen twijfel ik nog over de grootte en de houtsoort. Ik zal het erg fijn vinden als jullie nog wat aanbevelingen zouden willen delen, zodat ik de juiste kan maken. Alvast bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten