donderdag 31 oktober 2013

Wat is een echocardiogram?

Zelf ben ik niet thuis in de medische wereld en veel vaktermen klinken mij dan ook niet bekend in de oren. Onlangs heb ik last gekregen van mijn hart en daarom werd ik indirect in contact gebracht met de medische wereld. Mijn dokter vond de klachten genoeg redenen geven om voor controle langs te gaan bij een cardioloog.

Omdat ik alleen wil gaan voor de beste zorg ben ik op internet gaan zoeken naar cardiologen die goed staan aangeschreven. Uiteindelijk ben ik beland bij Cardiologie Centra Nederland. In Amsterdam Zuid werd ik zeer goed ontvangen en werd mij uitgelegd wat ze precies gingen onderzoeken. Door middel van een echocardiogram werd er een echo gemaakt van mijn hart. Door middel van deze echo krijgt de cardioloog een indruk van:


  • De pompfunctie van het hart;
  • Het functioneren van de hartkleppen;
  • Mogelijke eerdere infarcten; 
  • En de dikte van de hartspier.
Het onderzoek nam ongeveer een half uur in beslag en is geheel pijnloos. Door het heen en weer bewegen van een transducer wordt een afbeelding en een berekening gemaakt van het hart. De cardioloog brengt voor het onderzoek een gel aan wat zorgt voor de optimale geluidsoverdracht.

Source: echocardiogram
Achteraf ben ik zeer tevreden met de werkwijze van Cardiologie Centra Nederland en ik ben uitstekend geholpen. Mocht u zelf op zoek zijn naar een cardioloog dan raad ik u aan om eens in contact te treden met deze cardiologen. Cardiologie Centra Nederland is 24/7 bereikbaar en staan graag voor u klaar om u een passend antwoord te geven op al uw vragen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten